Диян Стаматов: Не мога да дам 650 лв. на учителите

19 януари 2008 / вестник "Новинар"

 Страхът от матурите отмина и сега зрелостниците са по-спокойни, казва директорът на 119–о СОУ

Диян Стаматов е директор на 119-о средно общообразователно училище “Академик Михаил Арнаудов”. Завършил е Биологическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Учител е от 1993 година. Бил е директор на 150-то основно училище в кв. “Дружба” и на 8-мо средно общообразователно училище в кв. “Мусагеница”. 

- Г-н Стаматов, какво се случва в момента с делегираните бюджети и на какъв етап са? Преведени ли са ви парите за една година и вие вече разпределихте ли ги по пера?
- Проблемът с делегираните бюджети виси във въздуха. Всички директори преминахме на два курса за квалификация за положителните практики, които са реализирани в страната с делегираните бюджети. И до тук приключи всичко.

Прие се законът за държавния бюджет, в който за първи път е записано, че от 1 януари всички училища преминават на делегирани бюджети и до тук. В София – град все още няма заповед на кмета, защото няма решение на Столична община за това кои неща са делегирани в едно училище. Затова в София процедурата се забавя. Според мен тя няма да се реализира поне в близките 6 месеца. Това води до вътрешно напрежение, защото всички колеги бяхме с много добра нагласа към отделните бюджети за всяко училище.
- По какъв начин ще оформите заплатите в края на този месец? 
- По старата система. Което на този етап означава, че ние продължаваме да сме третостепенен разпоредител с държавни средства. Средставата, които държавата дава на общините чрез министерството на образованието, ще бъдат разпределени по стария начин, както до сега. По принцип през януари общините използват 1/12 от предходния бюджет. Няма да има проблем с изплащането на заплатите. След дългата и изтощителна стачка учителите смятат, че заплатите ще се повишат там, където има повече деца, а не всички ще получават по равно. 
- Ще можете ли на 1 юли тази година да дадете на учителите във вашето училище онези 650 лв., които са записани в стачното споразумение? 
- Ако дойдат делегинарите бюджети – да. Но ако остане старата система – не. Това е така, защото няма правило, според което да се повишат заплатите. В столицата има 24 самостоятелни района, които малко по-трудно биха могли да минат наведнъж и да приемат делегираните бюджети. Ако има и решение на Столична община, с което да мога да увеличавам заплатите – да. Докато в един малък град, това не би представлявало проблем. 
- Но там има малко деца? 
- Да. Там е другият проблем. Че те нямат полза от делегираните бюджети въобще. Ползата е за големите училища. 
- Матурите, които предстоят само след няколко месеца, проблем ли са за вашите ученици? 
- Матурите не би трябвало да са проблем. Първоначалната емоция, която зрелостниците имаха, в това число и в нашето училище, отмина във времето, отшумя. Тази емоция е съвсем нормална, защото се въвеждат два изпита, които нито един ученик не би искал да има. Би искал да си ги спести. Постепенно с отминаването на тези емоции започнаха да се изясняват някои неща – доста висши учебни заведения ще приемат с резултатите от зрелостните изпити. Това дори започна напоследък да се приема като предимство. Съвсем естествено е, че големите учебни заведения не могат да си позволят само зрелостните изпити за вход. Но пък там беше редно да са най-добрите ученици, а не случайно попаднали. Първоначалният страх отмина. В момента сме на етап разясняване на необходимостта от матури. Ясно е, че има два задължителни предмета, на които учениците трябва да се явят. Някои от тях имат желание да се явят на допълнителни зрелостни изпити, които да им бъдат вход за съответното висше учебно заведение. Другата категория ученици осъзнаха, че тези изпити не са задължителни за хора, които няма да кандидатстват, и си спестяват едно натоварване. 
- Някои от зрелостниците обаче са готови и на протести, за да се отменят матурите и през тази година? 
- Всеки има право да протестира. И има право да отхвърля това, което не му харесва. В 119–о училище през февруари всяка година около 30 % от учениците искат справки за чужди университети със записани в тях недържани държавни зрелостни изпити. При добра общообразователна подготовка не би трябвало да има проблем с изпитите. 
- Преди няколко дни министърът на образованието и науката Даниел Вълчев отново припомни една идея на министерството – директорите да имат мандати. Това трябва ли да се случи? 
- Мандатността би могла да се приеме само при спазени всички други финансови условия за страната. Ако един директор се яви на конкурс и го спечели, той знае че има делегиран бюджет, който трябва да управлява, че има училищно настоятелство, което да контролира допълнително за какво се харчат парите. При едно такова условие мандатността наистина е необходима. И то между 5 и 7 години – за да могат да се реализират някакви положителни идеи и практики. Ако процедурата по делегираните бюджети не се реализира, се губи идеята за мандатността. Ако не се справя, трябва да има механизъм, по който директорът да бъде отстраняван и да не се чакат цели 7 години. 
- Едно от предложенията за промяна в просветния закон е договорът на директора да може да се прекратява във всеки един момент, ако той не се справя с бюджета. 
- Това може би ще бъде една от най-положителните промени, защото бюджетът е година за година, все пак. Ако той бъде добре разпределен, значи финансовата част на едно училище върви добре. Но това е само едната страна. Основната част на едно училище обаче е образователно-възпитателната част. И ако едно от двете неща не върви, трябва да се помисли за смяна или за изпитателен период. 
- Кой трябва да избира директорите?
- Трябва малко по-дълго да се поговори коя да е тази комисия, която да избира директорите. Задължително трябва да има човек от общината. Ако говорим за софийско училище, задължително трябва да има представител и на районното кметство. Всъщност комуникацията на един директор е с районната администрация, а със Столична община е твърде рядко. Би трябвало да се помисли и за едно представителство на родителите. Не би трябвало да са с много голяма тежест, но все пак трябва да се чуе и тяхното становище. Директорът в един квартал се познава от всички. Дори и почти нищо да не върши, всички го знаят. Разбира се, трябва да има и представител от министерството на образованието и науката, защото те съблюдават за изпълнението на държавните образователни изисквания. В настоящия момент се налага и необходимостта от финансов експерт, защото разпределението на парите е половината от работата на директора. 
- Трябва ли учителите да участват при избора на директори? 
- По мое лично мнение учителите трябва само да предложат някой, но да не участват при избора, за да няма никакви последици за отделни хора в колектива.
- Какво се случва с диференцираното заплащане? 
- Оценяването премина спокойно. Отпуснатите средства са малко и бонусите, които получихме са твърде ниски. Оценените като най-добри получиха много малко. 
- Колко получиха най-добрият и "най-лошият” във вашето училище? 
- Най-добрият получи 160 лв., а най-ниската сума, която беше получена е 45 лв. Има разлика между най-ниската и най-високата парична награда, но при еднократно получаване тя не се усеща и не се стимулира по-добрата дейност. 
- Кой е най-сериозният ви проблем в момента? 
-Въвеждането на делегираните бюджети от директори и от учители. Залага се според мен повече отколкото би могло. Все пак директорът е бивш учител, а не финансов експерт. Колегите ми се надяват всяка минута това да стане, за да не се стигне до ситуацията, в която бяхме 45 дни. 
- Вие сте създали сайт на училището. Там могат да се видят оценките и отсъствията на всички ученици. Имали ли сте оплаквания от родителите? 
- Наистина могат да се видят оценките и отсъствията на всички. Сайтът е направен още преди три години, но е запазена най-важната част – личните данни. Могат да се видят първите имена на децата и нищо повече. Външен човек, не родител, не би могъл да получи информация за вторите и третите имена на децата. По-скоро тези дневници са за родители и учители, както и за самите деца. 
- Но един родител може да прегледа успеха на целия клас на детето си? 
- Така е. Но той може да го направи на родителска среща, както и по всяко друго време, ако дойде да погледне дневника. В крайна сметка оценките не са нещо конфиденциално – това са неща, които децата си споделят непрекъснато. Електронният дневник е само една малка част от това, което има на сайта. От три години там всеки ден се отразява какво се случва в училището. 
- Министерството на образованието и науката даде ли ви софтуер или каквото и да било за създаването на електронен дневник? 
- Това е операционна страница и дневникът е само една част от него. Тя беше направена от бивш наш ученик. На националния кръг на една олимпиада му беше възложено да направи електронна страница. Благодарение на тази задача той спечели второ място. Сега е студент трети курс. Страницата е негова авторска собственост. В последните три години информацията, която трябва да се качва е много и училищното настоятелство му плаща символичната сума от 150 лв. на месец.


Марина Христова

Източник: http://novinar.bg/news/diian-stamatov-ne-moga-da-dam-650-lv-na-uchitelite_MjUyMjszMzE=.html