JM 4.0

 

“Job Market 4.0 - Challenges for European Work and Life.” – JM4.0, договор № 2017-1-DE03-KA219-035489_5

Координатор – Цветанка Владимирова

Участници – ученици от 11 Б клас с ръководител Валентина Атанасова

ПАРТНЬОРИ:

1. ГЕРМАНИЯ

2. БЪЛГАРИЯ

3. ИТАЛИЯ

4. ФРАНЦИЯ

5. ХЪРВАТСКА


In recent years the European world of work and consequently also the European job market have been influenced by new challenges such as globalization, youth unemployment, higher immigration and in particular digitalization, with the latter mostly referred to as Industry 4.0. In analogy to the concept of Industry 4.0 one has to see the major impact those developments have had on the job market. Therefore, in this project the participating schools would like to speak of the Job Market 4.0.

The transformations named above are well-known from social sciences, but most of the academic studies on the subject are still a matter of national approaches instead of considering them at the level of all European countries by adopting a more comparative approach as in the project at hand. What is more, there seems to have been no sufficient efforts yet to deal with the challenges at school level.

Because knowing the past is the best way to understand the present and to imagine and prepare for the future, the emphasis of the Erasmus+ KA2 project at hand will be on the challenges for European work and life at times of unparalleled social change, leading the pupils to common deliberations about what work could be like and what skills could be required tomorrow, i.e. at the age of digitalization and globalization.


През последните години европейският свят на труда и следователно и европейският пазар на труда бяха повлияни от нови предизвикателства като глобализацията, младежката безработица, по-голямата имиграция и по-специално цифровизацията, като последната се нарича най-вече "Промишленост 4.0". Аналогично на понятието "Индустрия 4.0" трябва да се види голямото въздействие, което тези развития имат на пазара на труда. Следователно в този проект участващите училища биха искали да говорят за пазара на труда 4.0.

Тъй като познаването на миналото е най-добрият начин да се разбере настоящето и да се представи в периоди на несравнима социална промяна, на обсъжданията за това, каква работа може да бъде и какви умения може да се изискват утре, т.е. в ерата на цифровизацията и глобализацията и подготовката за бъдещето, акцентът на проекта Erasmus + KA2 ще бъде върху предизвикателствата пред европейската работа и живот  в периоди на несравнима социална промяна, на обсъжданията за това, каква работа може да бъде и какви умения може да се изискват утре, т.е. в ерата на цифровизацията и глобализацията.



C1 CROATIA VARAZHDIN


C2 ITALY PARMA


C3 GONESSE, FRANCE